Bir Maraşlı Şairden İki Elazığ Türküsü


 Bir Maraşlı Şairden İki Elazığ Türküsü

 

R. Mithat Yılmaz

 

            Geçen haftaki yazımız Kahramanmaraş’ta yayınlanan Alkış dergisi üzerineydi. Yazımızın bir yerinde demiştik ki; Alkış’ın arka kapak-içinde her sayı notalarıyla birlikte bir şiir veya bir türkü yer alır. 87-88. sayı Alkışların kapak içinde ise Kahramanmaraşlı şair Mehmet Gözükara’nın şiirlerinden bestelenmiş biri Harput, diğeri Elazığ üzerine iki türkü yer almakta.

            Bu türkülere geçmeden, Alkış’ın 87. Sayısında okuduğumuz, derginin sahibi Oğuz Paköz’e ait “Müziğin Dili” başlıklı yazıdan bir alıntı yapalım gelin. Diyor ki Paköz yazısının daha başlarında:

            “Dergimiz yayımlanmaya başladığından beri müzik ile hep ilgilendik. Çoğunluğu Maraş kökenli olmak üzere birçok müzik notası yayımladık. Müzik ile ilgili birçok yazarın görüşlerine yer verdik. Böyle bir yazıyı da dört yıl önce yazmaya başlamıştım. Son biçimi yeni oluştu.”

            Oğuz Paköz, yazısının bitimine doğru da şöyle demektedir:

            “Son yıllarda klasik müzikten uzaklaşmış daha çok geleneksel Türk müziği ile içli dışlı olmuştum. 2013 yılında Çukurova Senfoni Orkestrası’nın oluşturduğu Harput Senfonisi’ni ve daha sonra da Çukurova Senfoni Orkestrası’nın Mersin Devlet Opera ve Balesi ile birlikte sunduğu Senfoni ile İlahiler Konseri’ni izleyince klasik müzik sevinci yeniden içimi kaplar oldu.”

Devam ediyor yazar:

 “Harput Senfonisi’ni izlerken hep Enver Demirbağ’ı anımsadım. Bugünleri görse pek sevinirdi gibime geldi. Çok sesli müzik Türk Müziği ile iyice kaynaşmıştı. Harput Müziği önemlidir. Elazığ havalarının önemli bir kısmı söz ve ritim yapısı aruz ölçüsüne göre düzenlenmiştir…”

İlk sayfalarında bu ifadeleri okuduğumuz derginin arka kapak içinde ise Kahramanmaraşlı şair Mehmet Gözükara’nın şiirinden hemşehrimiz, müzik otoritesi Salih Turhan’ın bestelediğiElaziz Aziz” türküsünün söz ve notalarını görüyoruz. Bir sonraki sayı Alkış’ta ise yine Gözükara’nın şiirinden bu kez Mehmet Üçer’in bestelediği “Harput Dedikleri Taştan Kale” türküsünü ve notalarını.

Konuya ilgisi olanlar bilir. 2015 yılında, Faik İçmeli’nin başında bulunduğu Elazığ Dernekler Federasyonu (ELFED), “Harput-Elazığ ve Kültürü Konulu Halk Müziği Beste Yarışması” açtı. ELFED Kültür Sanat Danışmanı Salih Turhan’ın ifadesiyle, “Söz konusu yarışmada 25 kişiye ait 65 eser değerlendirilmiş; bunlardan 8’i çeşitli derecelere layık görülmüştür.” İşte değerlendirilen 65 eserden ikisi şair Gözükara’nın şiirlerinden Üçer ve Turhan’ın besteleridir. Hemen şuracıkta, parantez açarak not düşelim; bizim Sivrice Güzellemesi şiirimiz de Salih Turhan tarafından hüseyni makamında bestelenerek bu faaliyete yarışma harici sunulmuştu.

Tekrar Mehmet Gözükara ve bestelenen şiirlerine dönecek olursak:

Mehmet Gözükara (1962-Elbistan), halk şiiri tarzında yazan; zaman zaman “Gözükara” mahlasını kullanan, “Halk Şairi” belgesini hak etmiş, geleneğe bağlı bir şair. Alkış dergisi dışında başka dergilerde de şiirlerini okuduğumuz Gözükara’nın 10 civarında müşterek veya müstakil basılı eseri bulunmakta.

Alkış dergisinin 87. sayı-arka kapak içinde Salih Turhan’ın uşşak makamında bestelediğiElaziz Aziz”; 88. sayıda ise Mehmet Üçer tarafından karcığar makamında bestelenmişHarput Dedikleri Taştan Kale” başlıklı güfteleri –notalarıyla birlikte– yer almakta. Bu güfte-şiirler ayrıca yine Salih Turhan’ın hazırladığı ve Elazığ Dernekler Federasyonu (ELFED)’nca bastırılan kitapta da baştan sona notalarıyla birlikte yer almışlardır.

Bu iki şiiri sizlere sunmadan önce, kadîm şehir Harput ve aziz şehir Elazığ için şiir yazma zahmetine katlanan Mehmet Gözükara’ya; bu şiirleri besteleme sancısını yaşayan Sahih Turhan ve Mehmet Üçer’e; yine bu güfteleri notalarıyla birlikte yayınlayan Oğuz Paköz’ün şahsında sevgili Alkış dergisine teşekkürlerimizi ifade ediyoruz.

Gelelim şiirlere. İlk şiir, 87 sayılı Alkış’tanElaziz Aziz”:

            Değilse düzeltin Allah aşkına

            Güzeli metheden dil aziz aziz

            Her fani giremez gönül köşküne

            Toprağı mübarek yol aziz aziz

 

            Harput’un kalesi doğuyu süsler

            Uluova’dan da yiğitler sesler

            Murat’ın suları Keban’ı besler

            Işığa dönüşen sel aziz aziz

 

            Fırat, Murat, Peri Suyu çağlıyor

            Hasret kalan kan mı yaş mı ağlıyor

            Güzelleri görür görmez dağlıyor

            Aşkın ocağında kül aziz aziz

 

            Hangisin sayayım şehit yatanın

            Bize emaneti ecdat atanın

            Ayrılmaz parçası cennet vatanın

            Vasfını saydığım Elaziz aziz

Şimdi de geldik 88. sayı Alkış’taki ikinci şiire; “Harput Dedikleri Taştan Kale”:

            Harput dedikleri oy taştan kale de

            Aklımı başımdan oy oy aldı bir güzel

            Düşürürler adın desem dile de

            El değmeyen petek oy oy baldı bir güzel

 

            Bakıp da görenin oy yüreğin dağlar

            Eğleşip kalanın oy oy ayağın bağlar

            Misk-i amber misali koku yayılır

            Çiçekler içinde oy oy güldü bir güzel

 

            Gökte yıldız başta oy sevda oynaşır

            Gönül açılmamış oy oy kaç bohça taşır

            Coşan Gözükara’m nasıl yatışır

            Gönlüme destursuz oy oy daldı bir güzel

YAZIYI PAYLAŞ!

YAZARIN SON 5 YAZISI
12Ekm
05Ekm
28Eyl
21Eyl

Bir Şüşnaz Akşamına Dair

14Eyl

Nejat Yılmaz ve Şiiri

  • Ana Sayfa
  • Günışığı Gazetesi web sitesi, BETA aşamasındadır. Çok yakında tüm özellikleri ile sitemizi kullanabileceksiniz. Beta sürümde sadece haber ve köşe yazıları gibi içerik modülleri aktif edilmiştir.